Scripta manent?

Llegeixo al text de Campàs Llenguatge i pensament. Perspectiva lingüística, que l’escriptura és «la tècnica desenvolupada amb la finalitat exclusiva de fixar l’oralitat mitjançant uns signes gràfics que es fan sobre una superfície apta per donar-hi permanència.», i que «Mai no s’ha trobat escriptura feta sobre materials com ara el vidre, la fragilitat del qual no el fa un suport apte per desenvolupar aquesta funció de durabilitat

Arran d’aquesta afirmació, se m’ha acudit si les escriptures hipertextuals són gaire perdurables. Els canvis tecnològics constants ens obliguen a canviar de suport els nostres documents, i les plataformes al núvol no semblen molt estables, atès que les empreses que les sustenten poden tancar o ser absorbides per d’altres empreses. Un exemple: enguany acabaré el grau que vaig començar fa anys, i durant aquest temps he canviat d’ordinador i he desat els documents de la UOC, successivament, en disquets de 3 i 1/2, cd, discos durs externs, usb, targetes sd i micro-sd… De tant en tant haig de reunir el material nou i l’antic, i passar-lo al suport que em sembla més adequat per a conservar-lo durant una temporada més. El meu portàtil actual no llegeix targetes sd normals i no té disqueteres de cap mena; potser quan torni a canviar d’ordinador no em recordaré de desar un altre cop el meu material uoqui i perdré per sempre tots aquests documents. I, d’altra banda, què passarà amb aquest blog el dia que el senyor o la senyora WordPress faci fallida?

Això em fa pensar, potser per ignorància, que les nostres produccions no perduraran tant en el temps com els suports físics. Creieu que sóc massa pessimista, i que els suports digitals i els hipertextos són tan perdurables com una tauleta de fang cuit?

3 respostes a “Scripta manent?

  1. El món evoluciona de manera cada cop més ràpida. Com bé dius vam passar de les disqueteres, al cd, al pen, usb, sd…, i això no ha acabat, sortirà quelcom i anirà evolucionant, però no et preocupis. Jo tinc una cinta de vídeo Beta que vaig passar a VHS i després a CD.

    Aquesta evolució no acabarà aquí, però he de dir que encara tinc aquelles imatges gravades amb qualitat de vídeo sí, però les puc reproduir sempre que vulgui.

    Liked by 1 person

  2. Hola Esther,

    Totalmente de acuerdo contigo en que los medios para conservar la información y archivarla irán modificándose y actualizándose con el avance de las nuevas tecnologías. Lo que hoy nos parece que es de última generación, dentro de unos años nos provocará la risa por haber creído que en tales soportes podíamos guardar todo lo que nos parecía importante.

    Yo de tanto en tanto pienso, sobre todo, en las fotografías… Me encantan y pienso cómo seré capaz de realmente poder mantener todo los recursos digitales en buenas condiciones, o si cada dos por tres, deberé buscar un soporte que me permita cambiarlas para conservarlas en buen estado… dado que con los años el hecho de revelarlas ya no es factible ni económico.

    Pero así es, las tecnologías nos forman según uso y consumismo, y dudo que en el sistema en el que estamos, esto pueda cambiar a otra opción que no sea seguir los patrones establecidos por la sociedad y las grandes empresas si queremos estar al día de las novedades y garantizar que existe una seguridad para mantener intacto cualquiera de nuestros preciados archivos.

    Un cordial saludo,

    Dámaris

    M'agrada

Deixa un comentari